Marianne's Weblog

Verwennen is verwaarlozen

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

We verwennen kideren. Men spreekt van een ‘Verwende kind syndroom’. Pamperen. net als bij de goede luiers willen we narigheid voorkomen en moeite besparen.. Steeds opnieuw willen we het beste voor onze kinderen en dreigen we daarbij een verkeerd perspectief te kiezen. Het mooiste, het beste, het liefste, het veiligste, grenst aan het lelijkste, het slechtste, het gemeenste, onveiligste. Dit is ernstig en maakt kinderen niet gelukkig.

Buiten spelen

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Dinsdag was ik op het congres, de netwerkdag of de informatiebijeenkomst van het blad Buitenspelen. Het was de dag waarop spelen, centraal stond.

Een dag voor gemeenteambtenaren, controleurs, speeltoestellenleveranciers en ontwerpers van openbare ruimte met hart voor spelen. De discussies gingen over verschillen tussen formeel en informeel spelen en bijbehorende gevolgen, aansprakelijkheid en burgerinitiatief, handhaven of gedogen en meer.

Pleidooi voor Kairos; de tijd voor zelf ervaren...

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

'Nee hij doet niets...hij speelt'.

Wat dit kind leerde is niet aantoonbaar...daarmee lijkt speeltijd te vaak verloren tijd. Kinderen hebben Kairos nodig...weg met Chronos! Tijd is een economische factor geworden waardoor we zicht op de waarde van tijd zijn kwijtgeraakt.... Tijd is geld, tijd is de indeling in onze agenda's. Tijd waarin we niet aantoonbaar produceren wordt verloren tijd genoemd. Dit is, zoals ik gisteren (opnieuw) hoorde, de betekenis van tijd zoals door de oude Grieken toevertrouwd aan de God Chronos (Oudgrieks: Χρόνος) . Hij stamt af van de oergod Chaos (leegte/verwarring) zie Wikipedia.

Ontwikkelingen in kinderopvang

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Kritische geluiden over kinderopvang hebben lang net onder de oppervlakte de mening van menig ouder bepaald. Veel mensen vroegen zich af

- of een kind wel gelukkig kon zijn in een groep met zestien kinderen tussen 0-4 jaar,

- of alleen baby’s of peuters, of basisschoolleerlingen, in een instituut zo glad en schoon, met steeds wisselende lieve juffen, opeengeklemd op banken bij hoge tafels. wel goed voor kinderen was 

- of de pedagogische medewerksters wel moesten opvoeden en of ouders daar wel voldoende zicht op konden houden. 

Pleidooi voor kindgerichte opleidingen

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Vandaag, nou ja gisteren gezien het tijdstip, mocht ik twee workshops geven bij een studiedag van ROC docenten. De dag begon met een inleiding van prof. dr. R.Fukkink, de nieuwe hoogleraar Kinderopvang en onderzoeker bij het Kohnstamminstituut. Het instituut wijst al jaren op de slechte pedagogische kwaliteiten in de Nederlande kinderopvang , in vergelijking tot de scores in de ons omringende landen. Zijn pleidooi voor meer aandacht voor met name interactieve vaardigheden in de opleiding, in het bijzonder voor de sensitieve reponsiviteit, was voor mij niet nieuw.


U kunt gearchiveerde blogs op vier manieren vinden:
1. Onderaan Marianne's Weblog pagina kiezen voor een ander pagina nummer en uit de lijst met getoonde artikelen degene kiezen die u wilt lezen;
2. In de onderstaande Weblog Kalender bladeren. Ziet u in de kalender data waar een stip onder staat, muis dan over zo'n datum en klik op de pop-up link met de titel van het blog artikel om dit artikel te openen.
3. Open de sitemap en klik onder het kopje Marianne's Weblog, een titel aan om te lezen
4. Als u een artikel zoekt over een bepaald onderwerp, kunt u ook de zoekfunctie gebruiken.


September 2017
Mo Tu We Th Fr Sa Su
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn